Tietoinen hengitys ja hyvinvointi

Joogaaja, (kuva: Pixabay).

(Haastateltavana onnellisuuden ja hyvinvoinnin tutkijatohtori Emma Seppälä). Onni ei ole siellä, missä sen luulemme olevan. Länsimaisen käsityksen mukaan onnellisuuden tuo menestys. Idässä Aasiassa sen tuo tunnetila, rauhallisuus. Tilaan pääsemiseksi keskeisessä osassa on tietoinen hengitys, jolla pääsee pikatietä läsnäolon, harmonian ja onnellisuuden tunteeseen. Tutkimukset puoltavat onnellisuuden olevan huipussaan, kun keskitymme vain hetkeen, eikä mieli muistele menneitä tai stressaa tulevaa. Menneisyyden tapahtumien tulviessa mieleen usein pettymykset, häpeä ja katumus valtaavat mielemme. Tulevaisuuden odotukset tuovat puolestaan pelkoa ja ahdistusta. Sisäisen rauhan voi saavuttaa keskittymällä virtaavaan ja tietoiseen hengitykseen. Läsnäoleva ihminen on onnellinen.

Hengitysharjoituksilla saadaan verenpaine ja pulssi laskemaan ja kaupan päälle mietteet ja mieliala rauhoittuvat. Menetelmän on havaittu parantavan lievistä mielenterveysongelmista kärsiviä. Sotaveteraanien kokemia traumaperäisiä stressihäiriötä, ahdistusta, masennusta ja unettomuutta voidaan hoitaa hengitysharjoituksilla, kun hoitomuotona muuten terapia tai lääkitys eivät sovellu. Jo lyhyistäkin hoitojaksoista on saatu positiivisia tuloksia. Hoitoa tehostaa säännöllisyys. Seppälän mukaan: tunteella ja hengityksellä on selvä yhteys. Tunne ei yksin laukaise vain tietyinlaista hengitystapaa, vaan tietynlainen hengitystapa laukaisee myös tietylaisen tunteen.

Jos haluat olla onnellinen, tee toisin kuin länsimainen kulttuuri pyytää tekemään. Luovu yltiömenestyksen tavoittelusta ja jatkuvasta kiireestä. Luo ja vaali lämpimiä yhteyksiä muihin ihmisiin – elä läsnäolevasti. Virtaavaan hengittämiseen keskittyminen auttaa. – Emma Seppälä.

Emma Seppälän Helppo hengitysharjoitus parissa minuutissa (suora lainaus):

  1. Laita etu- ja keskisormi otsalle kulmakarvojen väliin.
  2. Laita peukalo vasemman sieraimen eteen ja nimetön oikean sieraimen eteen.
  3. Vedä ilmaa rauhallisesti sisään oikeastasieraimesta ja pidä vasen nimettömällä suljettuna.
  4. Sulje oikea sierain peukalolla, avaa vasen sierain ja päästä ilma vasemmasta sieraimesta ulos.
  5. Vedä ilmaa sisään vasemmasta sieraimesta ja pidä oikea peukalolla suljettuna. Sitten avaa oikea sierain, sulje vasen sierain nimettömällä ja puhalla ilma ulos oikeasta sieraimesta.

***

Lähde: Artikkeli onnellisuuden ja hyvinvoinnin tutkijatohtorin Emma Seppälän TS:n haastattelusta.

Linkki: Tohtori Emma Seppälä.

© Referointi: Arto Laine.

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: