Petra Kallion taidenäyttelyn Aedes Pulvis – Tomumaja – avajaisissa

Kuvalähde: Taidenäyttelyn uutiskirje, Petra Kallio: Aedes Pulvis, 2018.

Allekirjoittaneelle tästä taidenäyttelystä jää hyvä maku suuhun. ”Istun omien isovanhempien haudalla muistellen lyhyttä eloani heidän kanssaan. Nyt he ovat maan tomua, ja yhä muistelen heitä hyvissä mielin – ilolla.”

Samoin viestittää Aedes Pulvis Petra Kallion keskikesän taidenäyttely Turussa Läntisellärantakadulla. Hän pitää Galleria Joellassa näyttelyään Tomumaja – Aedes Pulvis – esillä 27.6 – 5.7.2018 välisellä ajalla. Vahvin voimavara elämän merillä, joka pitää pinnalla, on ilo.

Taiteilijan taustaa

Lapsesta asti Kalliota on kiinnostanut mm. Hugo Simbergin teokset. Niistä hän on löytänyt salamyhkäisyyttä, vaikuttavuutta ja mukavuutta. Simbergin ”Kuolema” teos on keskeisessä asemassa hänen elämässään.

Kalliolla on vankka taidepohjainen koulutus. Hänellä on kaksi maisteritason tutkintoa taiteen alalta Turun ja Helsingin yliopistoista. Hänellä on paljon kokemusta taiteen saralta. Kallio on ollut Lahden yliopistossa taidealan opetustehtävissä ja suunnittelijana Lapin yliopistossa Rovaniemellä. Kansallisia näyttelyitä hänellä on ollut Varsinais-Suomessa soolona, mutta kansainvälisiä yhteisnäyttelyjä on ollut laajalti Italiasta Itävaltaan ja Taiwanista Espaniaan. Hän on myös järjestänyt taidetyöpajoja kotimaassa Turussa ja Voipaalassa sekä ulkomailla Italiassa.

Kuva aiheinaan Kalliolla on luonto ja ihmisanatomia. Häntä viehättää kuvataiteen pitkä menneisyys kuolemankuvauksessa. Niissä piilee paljon tausta-ajatuksia: rajuutta, hellittämättömyyttä ja iloittelevuuttakin. Näitä perinteitä ja piirteitä löytyy myös mm. Dürerin, Kollwictzin, Lündin, Klingerin ja Sattlerin teoksissa, joihin Kallio on tutustunut läheisesti.

Teos: Et chorus – ruusuilla tanssia, Petra Kallio (Mokulito, pigmentinsiirto, puu 2018).

Esineinstallaatioita ja mokulitografiaa

Taidenäyttely pyörähti käyntii iloisesti. Kallion koko perhe oli mukana avajaistapahtumassa. Gallerian puolesta hänet toivotettiin tervetulleeksi. Pienessä puheessaan Kallio esitteli hieman taidettaan ja siihen liittyvää valmistustekniikkaa, josta hän avasi hieman MOKULITO-termiä. Se tarkoittaa puulitografiaa, jossa tekniikkana on alkuun normaalin litografiavedosten valmistus. Nämä eivät aina onnistu. Välillä on kovin haastavaa saada valmista aikaiseksi. Lisäksi kuvan vieminen pigmenttisiirtotekniikalla puupinnalle ei ole aivan helppoa.

Näyttely osoittaa, että puulitografia tekniikkkana onnistuu Kalliolta. Hän painaa kuvat puupinnalle taidokkaasti, vaikka esineen pinnat eivät aina ole tasaisia. Kuva-alustana hän käyttää vanhoja talonpoikaisesineitä. Kuva-aiheita verrataan vanhaan kädentaiton ja aikaanähneisiin työkaluihin, jolloin teoksiin saadaan tuulahdus menneen elämän makua, sen eloisuutta ja valoa, elämän ylläpitävää voimaa.

”On vaikea selittää sitä yhteyden ja samaistumisen tunnetta, jonka kuvan syntyprosessin aikana voi eri teosten ja taiteilijoiden kautta kokea oman mielikuvan sekoittuessa niiden joukkoon.” – Petra Kallio.

***

Lähde: Turun Taidegraafikoiden uutiskirje
© Arto Laine.

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: