Kuinka selättää pääsykoestressi

Kuva: Pixabay.

Erinomainen vastalääke pääsykoestressiin on perusteellinen ja perinpohjainen pääsykoemateriaalin hyvä hallinta. Mutta riittääkö tämä? Hyvän pohjatyön lisäksi, saattaa olla ihan aiheellista keskittyä muihinkin pääsykokeeseen liittyviin seikkoihin.

Valmistaudu huolella ja vältä jaarittelua

Koekysymyksiin on tärkeää vastata suoraan. Turha rönsyily ja jaarittelu kysymyksen ympärillä herättää tarkastajassa usein ärtymystä. Sen sijaan kun vastausksen rakennetta ensin pohtii ja jäsentää, tehtävän tarkastajan urakka helpottuu, josta hän voi myös palkita vastaajan. Vastaustekniikkaan kannattaa panostaa ennenkuin lähtee kirjoittamaan sitä koepaperille. Kun hakijoita on paljon, tasaväkisyys kasvaa ja jollain keinolla koevastaukset pitää erottaa toisistaa. Joskus pienetkin asiat voivat ratkaista paljon.

Rehellisyys itselle tuo turvaa stressiltä

Joissakin oppiaineissa on myös soveltuvuuskoe. Olennaista on olla kokeessa oma itsensä, jos luottaa omiin valtteihinsa. Pelkästää koetilanteen stressi saattaa aiheuttaa kokeen monkään menemisen. Stressinhallinta on tärkeä osa-alue kokeeseen valmistautumisessa sekä itse koetilanteessa. Paniikille ei tarvitse antautua, vaikka kohtaakin kysymyksen, johon ei osaa vastata. Stressiä kertyy monesti, jos vakuuttaa itselleen, että tämä kerta on ainut mahdollisuus päästä haluamaansa oppilaitokseen oppilaaksi. Myöhemminkin voi hyvin hakea, jos nyt ei onnistukkaan.

Kuva: Pixabay.

Pääsykoetilanteen stressiä lieventää, kun luo hyvän koetilannerutiinin itselle. Edellisten vuosien koekysymyksillä voi harjoitella itsenäisesti toistamalla koetilanne kotonaan. Monesti myös opiskelupiiri helpottaa pääsy- ja soveltuvuuskokeeseen valmistautumista, kun keskustelee muiden osallistujien kanssa ennen kokeen alkamista. Usein sitä kokee kilpailevansa yksin muita vastaan, mutta mielekkäämpää on ajatella päin vastoin: kaikki ovat samassa veneessä ja tsemppaavat toisiaan.

Pääsykoemateriaalia on aina paljon. Lukemista ja tehtävää riittää enemmän kuin tarpeeksi. Sitä on järkevää aikatauluttaa. Lukemisurakan pituus on oltava kohtuullinen. Valmistautuminen pääsykokeeseen on kovin persoonallista, mutta jos se alkaa liian aikaisin, osa läpikäydystä materiaalista saattaa jo unohtua. Viikkotavoite on sopiva aikajänne.

Monen kokeeseen osallistuvan koe menee penkin alle, kun paniikin vuoksi on liian jännittynyt ottamaan koetilanteessa mainittuja ohjeita vastaan. Siitä huolimatta vaikka ne annetaan sekä suullisesti, että kirjallisesti. Jottei tilanne pääsisi näin käsistä, ylimääräisen paniikin voi poistaa yksinkertaisesti saapumalla paikalle ajoissa. Eksymisen voi välttää, jos aikaisemin selvittää tarkkaan, missä koetilaisuus järjestetään. Päivää aikaisemmin voi hyvin viettää aikaa sen verran ulkona kävelyllä, että käy koepaikalla etukäteen.

Huolehdi omasta hyvinvoinnistasi urakan alla

Kuva: Arto Laine.

Pitää myös muistaa ylläpitää omaa hyvinvointiaan. Yötäpäivää valmistautumisessa ei ole mitään järkeä. Välillä on tarpeen rentoutua vaikka ulkoilemalla tai olla kavereiden kanssa. Vapaa-aikaan kannattaa panostaa, että sitä on tarpeeksi. Tasapainoinen vuorokausirytmi on puoliruokaa pääsykokeisiin valmistautuessa. Pidä huoli omasta fyysisestä ja henkisestä kunnostasi, kun valmistaudut pääsykokeisiin. Tämä on tärkeä, mutta ohimenevä vaihe elämässäsi. Se kannattaa suoritta kunnolla päätökseen.

***

Lähde: Turun Sanomien lauantain extra-liitteeseen perustuen (vk20).

© Referointi: Arto Laine.

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: