Johtajuus muodonmuutoksessa

Pomo istuu hyvin ikkunoidussa huoneessaan. Hän näkee jokaisen työpisteestään käsin jokaisen alaisensa. Kun hän nousee tuoliltaan, tavallisesti hänellä on huomautettavaa jollekin työnsuorittamisessa. Vaihtoehtoisesti työnjohtajalla saattaa olla lisää tehtäviä alaisilleen. Vahingossakaan johtaja ei vaihda sanasta tai paria. Hän vain pyyhältää takaisin linnakkeeseensa turvaan.

Ajat muuttuvat pienin askelin. Usein tilanne on monessa paikassa vielä vanhanaikainen, mutta uudet ajatukset johtajuudessa valtaavat alaa. On havaittu, että pomon konkreettinen sosiaalisuus alaisiaan kohtaan parantaa yrityksen tuottavuutta. Pomottava ja kontrolloiva johtaminen aiheuttaa vain minimityöpanokseen työntekijöiltä. Jos esimies aidosti osoittaa tarkoittavansa työntekijän parasta, alainen antaa parhaan mahdollisen työpanoksensa yritykselle.

Tutkimuksien mukaan palveleva johtajuus herättää työntekijöissä hyvinvointia ja motivaatiota sekä työpanoksen laadun paranemista. Hyvä johtaja tukee ja auttaa työntekijöitä onnistumaan työtehtävissään ja arvostaa heitä. Palveleva pomo on aidosti paikalla ja käytettävissä. Hän on kiinnostunut, miten työtehtävä suoritetaan ja tarjoaa muutos- ja kehitysmahdollisuuksia niihin. Osaava pomo antaa myös tilaa kasvaa.

Hyvä johtaja kohtaa ja seurustelee sekä on sosiaalisesti läsnä työntekijöilleen. Esimiehen hyviin piirteisiin kuuluu nöyryys. Tämä merkitsee sitä, että hän on inhimillinen persoona eikä väitä tietävänsä kaikkea. Hän ei myöskään ime kaikkea kunniaa itselleen, vaan on hyvillään väkensä hyvästä työpanoksesta sekä rohkaisee, valtuuttaa ja antaa lisää vastuuta. Esimiehen pitää olla tottunut kritiikkiin ja ottaa opikseen siitä. Väärin on kantaa kaunaa omia työntekijöitä kohtaan.

Olennaista työyhteisön toimivuudelle on arvostus omiaan kohtaan ja heidän tukeminen onnistumaan työssään. Yhteen hiileen puhaltaminen ja yhteen hitsautuminen on parasta, mitä voi saada aikaan työporukassa. Silloin he ovat mielellään työssään ja suoriutuvat siinä hyvin.

Hyvä pomo pitää omiensa puolta

1. Kuuntelee ja näyttää arvostavansa alaisiaan.
2. On myötätuntoinen ja empaattinen.
3. Selvittää työntekijän pulmatilanteita.
4. Ehdottaa mahdollisuuksia
5. Kannustaa työntekijän oma-aloitteisuutta kehittyä työssään.
6. Rohkaisee omaan ajatteluun.
7. Näyttää suuntaa ja näkee kokonaisuuksia.
8. Myöntää puutteensa.
9. Ottaa kritiikkia rakentavasti vastaan.
10. On osa työtiimiä.

Palveleva johtamiskulttuuri kasvattaa ihmisten hyvinvointia työyhteisössä. Myös sairauspoissaolot vähenevät. Työvoimaresurssit ovat käytössä paljon tehokkaammin, kun yhteys ja dialogi pelaavat esimiehen kanssa. Samalla hän on kartalla työtiimin hyvinvoinnista ja suoriutumisen tasosta. Jos jonkun osalla työtä on liikaa, pomokin saa tietää siitä ennenkuin työtekijä on täysin uupunut.

***

Lähde:

Perustuu TS:n haastatteluun palvelevaa johtajuutta tutkineen tutkijan työhön.

© Raportointi: Arto Laine.

Vastaa

%d bloggaajaa tykkää tästä: